Friday, January 26, 2007

Profesion Perguruan

Sebagai salah seorang guru pelatih dan bakal bergraduat kelak, aku melihat kerjaya ini mempunyai satu prospek yang besar. Dari seorang guru biasa boleh menjadi pengetua, meningkat satu tahap lagi ke Pegawai Pendidikan Daerah dan akhirnya boleh menjadi seorang Ketua Pengarah Pelajaran Malaysia. Satu jawatan yang penting dan agak glamour juga di Malaysia. Tu tak temasuk jika seseorang guru itu terlibat dalam politik dan bertanding dalam pilihanraya. Menjadi Yang Berhormat pun glamour jugak tapi kalau nak kejar glamour baik tak yah, kerana yang penting ialah khidmat kepada rakyat perlu diutamakan.

Jika hendak dibandingkan guru sekarang dan guru dahulu jauh bezanya. walau bagaimana pun ia sebenarnya tidak adil untuk membuat perbandingan tersebut secara keseluruhannya. Ini kerana cabaran dahulu dan sekarang berbeza. Sebagai contoh, kalau dulu guru merotan pelajar adalah biasa dalam proses mendidik kerana kalau report balik kat mak bapak, maka mak bapak bukan marah ckgu tapi marah kita balik dan kalau nasib baik kena rotan lagi adalah. Tapi sekarang buakan setakat rotan, nak jentik sikit pun confirm mak bapak datang ke sekolah dan marah cikgu dan akalu nasib baik " see u in court". Tapi yang peliknya budak yang kena rotan dulu jadi jugak orang bila dah dewasa kan. Kalau budak-budak sekarang, bertambah lagi kebiadapan mereka.

Bulan Januari ni selalunya sibuk dengan permulaan persekolahan. Kalau mak bapak selalunya mengambil cuti pada awal tahun untuk membuat persiapan persekolah anak-anak. Tapi satu golongan lagi yang sibuk dan risau ialah guru-guru sandaran terlatih atau guru pelatih yang baru bergraduat dari IPT atau IPG. Sebab apa? Waktu ni lah surat posting (jika dapat psoting ler. Sekarang tak confirm sume dapat) akan sampai kat umah. Ada yang dapat Sabah, Sarawak atau dekat dengan kampung halaman. Kalau dapat dekat rumah Alhamdulillah, tapi kalau dapat jauh? Heheheehe

Baru-baru ni aku g Bhagian Sekolah, KPM. Diaorang cakap agak ramai guru sekarang yang memilih untuk g Sabah dan Sarawak. Macam-macam alasan yang digunakan. Parent sakitlah, dah kawin lah. Adakah ini guru yang betul-betul komited dengan profesion keguruan. Sepatutnya ini tidak berlaku jika seseorang guru pelatih itu betul-betul cintakan profesion ini. Pesanan aku pada sume guru pelatih yang sedang menuntu lagi, tanamkan azam, tingkatkan usaha dan bulatkan tekad untuk berusaha bersungguh-sungguh dalam pelajaran dan jika diposting nanti, bersedia untuk ditempatkan dimana saje kena profesion ialah yang kita cintai.

No comments: