Monday, March 26, 2007

Tsunami

Hari ini kita dikejutkan dengan berita 5 gegaran gempa bumi. Kalau tak silap aku 2 di Jepun, 2 di Indonesia dan 1 di Australia. Kejadian ini menyebabkan berlaku kejadian tsunami kecil yang melanda Jepun. Sepanjang pengetahuanku, tempat-tempat lain tidak berlaku tsunami. Apabila mendengar perkataan tsunami, kita akan teringat peristiwa tsunami yang melanda Acheh dan kawasan sekitarnya termasuk Malaysia. Aku ingin mengimbau kejadian tsunami ini kerna aku secara tidak langsung terlibat dalam kejadian ini.

Semasa gempa bumi melanda Indonesia, aku sedang berkursus di Sungai Petani, Kedah. Aku merasakan keadaan bumi bergoyang dan merasa pening. Tetapi tidak terfikir pun ini adalah gempa bumi. Setelah aku kembali ke kampung sebelah malamnya, barulah aku tahu yang gempa bumi telah berlaku dan tsunami melanda.

Selepas 2 minggu kejadian itu, aku bersama rombongan sukarelawan Kampung Fening Lalat telah bergerak ke Kota Kuala Muda untuk melakukan proses pembersihan. Walau pun 2 minggu sudah berlaku, keadaan masih tidak banyak berubah. Aku melihat keadaaan yang begitu dahsyat. Melihat dengan mata kepala sendiri menginsafkan aku dengan kekuasaan Ilahi.

Mendengar kejadian gempa bumi berlaku dan amaran tsunami, aku mengimbau kembali cerita Kota Kuala Muda. Insaflah wahai umat. Semoga gambar-gambar ini memberi pengajaran bersama.

16 comments:

Anonymous said...

Syukur ke hadrat Illahi atas keamanan dan kedamaian yg diberikan kepada kita semua.Moga kita sentiasa dilindungi Allah hendaknya.

akirasuri said...

bumi bergoyang, mahu manusia sedar. tapi manusia ni bila bumi bergoyang, jarang mahu sedar. mula salah sana sini, padahal salah sendiri.

hmmmm. mudah-mudahan kita bukan tergolong dalam golongan yang mati dihari kiamat, oh ohh saya tak mahu..

Anonymous said...

orang bergoyang di bawah lampu liplap diiringi bunyi-bunyi yang best tak rasa apa-apa.

bumi bergoyang sikit saja sudah gelabah. bumi juga mahu berhibur.

erk!

izinni said...

perit tsunami ramai yang dah lupa. sampai sekarang jutaan ringgit yang disedekah rakyat malaya "hilang" entah ke mana ... sebab tu tak sedar2.

RaFFLeSiA MeRaH said...

alahai...kesiannyer....bila dibayangkan tempat diorg tu kita, ape perasaan kita masa tuh kan?

Ayaq said...

Aku tgh tido masa gempa bumi tu berlaku. Another time tu plak aku tgh tgk tv memalam buta tiba2 rasa macam ada orang goyang kerusi aku wuuu seram ahah.

kakLuna said...

oh..dah tgk gambar2 kat www.aimanku.com..lagi menginsafkan...

Unknown said...

moga apa yg terjadi menjadi iktibar utk kita.

Tok Ketua said...

penyubiru..
InsyaAllah. Sama2 lah kita

cik akira..
amenn

mek..
mari kita sedarkan orang yang masih tak sedar

izinni..
hiang dalam terang

RM..
sedih ada, takut ada, semua ada

ayaq masak..
seram macam tengok citer hantu tak?

kakluna..
ni sume gambar peribadi tau

chot..
betul tu

cik kema..
sama2 lah kita

rasso said...

insaf

CikguAndey said...

tok, poket aku dilanda tsunami. Pc aku rosak (komen dgn tujuan nak minta derma hahaha)

Tok Ketua said...

rasso..
Insaflah wahai ummat

payakubor..
engkau punya pasal kira setel. Hantar saja prposalnya. Aku bisa menolongmu. Tapi perlu ada pengerasnya

achik said...

lepas tsunami tu aku 'fobia' skit ngan laut... ada sekali tu gi feringgi, tgk anak2 buah aku mandi, aku asyik terfikir camne la kalau tiba2 tsunami dtg lagi...

tu aku yg x merasa sekadar tgk dari tv/suratkabar etc... camne la org2 yg merasa sendiri pengalaman tuh???

ps: aku tetap suka laut...

Anonymous said...

Yang di-Atas sana tak berhenti mengingatkan umat manusia yang dicintai..

Anonymous said...

hmm..ianya amaran dan peringatan yang di nampakkan oleh NYA..

Azhar Ahmad said...

Tapi bilalah orang nak sedar sedar kan... Tanda dah banyak.....